WAT GAAN WE DOEN?

Voor de tweede keer dit jaar is het onderwerp Python! Deze populaire programmeertaal, die ruim 20 jaar geleden door de Nederlander Guido van Rossum gemaakt is, is door de goede leesbaarheid erg geschikt om te gebruiken bij het aanleren van het programmeren. Bekende toepassingsgebieden zijn de wetenschap (wiskunde), webapplicaties en OS scripting. In deze workshop gaan we in op types, variabelen, functies, lussen, algoritmes, en het combineren van dit alles. Stap voor stap, aan de hand van kleine opdrachtjes.
Moeilijkheidsgraad: hoog.

Om op een speelse manier in aanraking te komen met programmeren in Python, is CodeCombat ontwikkeld. Met deze webapplicatie gaan kinderen, door het intypen van programmacode, hun held begeleiden door een landschap van opdrachten. Bij ieder nieuw level wordt er weer een klein stukje techniek toegevoegd waarmee de leerling de opdracht kan voltooien. Een ontzettend leuke en snelle manier van programmeren dus!
Moelijkheidsgraad: gemiddeld.

Uiteraard ben je altijd vrij om zelf een onderwerp te kiezen, en staan de mentoren zoveel mogelijk klaar om je te helpen als je ergens vast loopt.

Past dit thema niet bij je, of is het niveau te hoog of te laag? Geen probleem! Voor de volgende dingen hebben we altijd leuke opdrachten liggen of kennis in huis:

  • Scratch
  • CodeCombat
  • MakeyMakey
  • Python
  • Java
  • C#
  • PHP
  • HTML / Javascript
  • … nog veel meer!

LOCATIE
BplusC Bibliotheek Leiden
Nieuwstraat 4
2312 KB Leiden

PROGRAMMMA
13.00 – 13.30 | Inloop
13.30 – 16.00 | Knutselen!

WAT VERWACHTEN WIJ?

  • Je bent tussen de 7 en 17 jaar.
  • Als je je hebt aangemeld, dan kom je ook ècht.
  • Wees op tijd, maar niet te vroeg: hou je aan de opgegeven tijden.
  • Ervaring is absoluut niet belangrijk, als je maar komt omdat je het zèlf leuk vindt om nieuwe dingen te leren, of anderen te kunnen helpen.
  • Wees cool! Pesten, klieren of andermans tijd verdoen is niet cool.

WAT MOET IK MEENEMEN?

  • Bewijs van inschrijving (op je telefoon, of een print van je ticket)
  • Eventueel een werkende laptop*
  • Eventueel wat te drinken en een 4-uurtje
  • Een goed humeur!

*) Zorg dat je laptop minimaal over WiFi, een browser (Chrome / Firefox) beschikt. Wij kunnen helaas niet alle kinderen helpen om alles werkend te krijgen dus wij vertrouwen erop dat alles werkt bij binnenkomst! Zorg er ook voor dat er een emailadres beschikbaar is om een account aan te kunnen maken voor online programma’s.

DONEREN

Materiaal (zoals lesmateriaal of gadgets) en versnaperingen (meestal pizza’s) bekostigen we met vrije donaties van ouders. Wil jij ook je steentje bij dragen? Dat kan op verschillende manieren:

  • Via Paypal naar contact@coderdojo-leiden.nl
  • Door geld over te maken op rekeningnummer NL85 BUNQ 2025 4226 52
  • Tijdens een Dojo cash

⚠ LET OP️: Het inschrijfproces is veranderd: inmiddels zijn we (weer terug) overgestapt op EventBrite. Het CoderDojo Zen-platform bleek in de huidige staat niet voldoende gebruiksvriendelijk en betrouwbaar voor ons. Mocht u nog geen EventBrite account hebben, dan wordt dat gevraagd bij het eerste gebruik. Onder één account kunnen nu wèl alle kinderen worden ingeschreven. Excuses voor het ongemak, maar wij zijn ervan overtuigd dat het voor iedereen makkelijker wordt.