Voor de tweede keer dit jaar is het onderwerp Python! Deze populaire programmeertaal, die ruim 20 jaar geleden door de Nederlander Guido van Rossum gemaakt is, is door de goede leesbaarheid erg geschikt om te gebruiken bij het aanleren van het programmeren. Bekende toepassingsgebieden zijn de wetenschap (wiskunde), webapplicaties en OS scripting. In deze workshop gaan we in op types, variabelen, functies, lussen, algoritmes, en het combineren van dit alles. Stap voor stap, aan de hand van kleine opdrachtjes.
Moeilijkheidsgraad: hoog.
Om op een speelse manier in aanraking te komen met programmeren in Python, is CodeCombat ontwikkeld. Met deze webapplicatie gaan kinderen, door het intypen van programmacode, hun held begeleiden door een landschap van opdrachten. Bij ieder nieuw level wordt er weer een klein stukje techniek toegevoegd waarmee de leerling de opdracht kan voltooien. Een ontzettend leuke en snelle manier van programmeren dus!
Moelijkheidsgraad: gemiddeld.
Uiteraard ben je altijd vrij om zelf een onderwerp te kiezen, en staan de mentoren zoveel mogelijk klaar om je te helpen als je ergens vast loopt.
Meer informatie: https://coderdojo-leiden.nl/blog/edities/coderdojo-leiden-41-python-codecombat-21-oktober-2017/