Materiaal
Op deze pagina vind je links naar materiaal dat in eerdere edities van CoderDojo Leiden is gebruikt. Zo kun je makkelijk een opdracht terugvinden waaraan je al begonnen bent, maar nog niet klaar mee bent.
Inhoudsopgave
- Systemen
- Talen
- Toepassingen
- Diversen
micro:bit
De micro:bit is een kleine programmeerbare computer, ontworpen om leren en onderwijzen gemakkelijk en leuk te maken. Een oudere Nederlandse versie van de micro:bit website vind je op https://archive.microbit.org/nl/
- Hier vind je onze eigen leerlijn voor micro:bit: Leerlijn micro:bit met bijbehorend stickervel
- Hier vind je de opdracht waarin je een sneeuwbol nabootst op een micro:bit: Bits en Bells
- Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo die over micro:bit ging: micro:gebit
Een flink aantal micro:bit-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:
Veel informatie en projecten voor de micro:bit vind je ook op de microbit101 website:
Scratch
Scratch is een visuele programmeertaal waarmee je je programma’s bouwt door blokken aan elkaar te klikken. Er is ook een pagina op Wikipedia over Scratch: https://nl.wikipedia.org/wiki/Scratch_(programmeertaal).
Een leuke opdracht om de basis van Scratch te leren is onze Scratch escaperoom.
Een hoop Scratch-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:
- https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/projects?software[]=scratch
- Een deel van deze opdrachten is gebundeld in een zogenaamde leerlijn: Leerlijn Scratch.
- Er is een nieuwe, heel uitgebreide opdracht waarin je echt ontzettend veel leert over Scratch: Aan de slag met Scratch.
- Nieuw zijn de projectenpaden. Ze zijn inmiddels allemaal vertaald:
- Inleiding tot Scratch: sprites, scripts en lussen: https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/pathways/scratch-intro
- Meer Scratch: uitzenden, beslissingen en variabelen: https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/pathways/more-scratch
- Verder met Scratch: klonen, mijn blokken en booleaanse logica: https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/pathways/further-scratch
En natuurlijk staan er Scratch-opdrachten op de website van de internationale CoderDojo stichting:
En ook nog op de website van Code Club:
Python
Python is een script-programmeertaal die onder andere veel gebruikt wordt om de Raspberry Pi te programmeren. Hier vind je onze eigen Python workshop.
Een hoop Python-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:
- https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/projects?software[]=python
- Een deel van deze opdrachten is gebundeld in een zogenaamde leerlijn: Leerlijn Python.
- Nieuw zijn de projectenpaden. Er zijn twee projectpaden beschikbaar, allebei al vertaald:
- Inleiding tot Python: variabelen, functies en lussen: https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/pathways/python-intro
- Meer Python: lijsten, woordenboeken en gegevens: lists, dictionaries, and data: https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/pathways/more-python
Ook op de website van Code Club vind je een hoop Python-opdrachten:
- https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/codeclub/python-module-1
- https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/codeclub/python-module-2
Er is ook een Scratch-achtige programmeeromgeving voor Python genaamd EduBlocks.
De beginselen van Python kun je ook spelenderwijs leren in CodeCombat en Ozaria.
JavaScript
JavaScript is dé programmeertaal om websites interactief te maken. Er is ook een pagina op Wikipedia over JavaScript: https://nl.wikipedia.org/wiki/JavaScript.
- Hier vind je een JavaScript workshop.
- Hier vind je een JavaScript tutorial (in het Engels).
- Hier vind je de opdracht van de CoderDojo over Candy Crave.
- Hier vind je de opdracht van de CoderDojo over digitale kunst.
De beginselen van JavaScript kun je ook spelenderwijs leren in CodeCombat en Ozaria.
Hedy
Hedy programmeertaal, speciaal ontwikkeld om te leren hoe je kunt programmeren met tekst (zoals ook in Python of JavaScript). Dit kun je doen op de website van Hedy: https://www.hedycode.com/
- Hier vind je opdrachten met Hedy
- Hier vind je een “spiekbriefje” met codevoorbeelden voor Hedy
Website bouwen
Websites kun je bouwen met HTML (voor de inhoud) en CSS (voor de opmaak). Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo’s over HTML en CSS:
Voor een nog mooiere opmaak kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Bootstrap. Hier vind je de opdracht van de CoderDojo over Bootstrap: Websites bouwen met Bootstrap
Heb je hulp nodig bij het schrijven van HTML en CSS of met het gebruik van Bootstrap? Kijk dan eens op de website van W3Schools:
Een hoop HTML/CSS-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:
Muziek maken
Sonic Pi is een programma waarmee je muziek maakt door te programmeren. Je kunt er zelfs live mee optreden en tijdens het optreden je muziek aanpassen!
- Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo over Sonic Pi: Beats ’n Bytes.
- Hier vind je de opdracht waarin je Happy birthday (en eventueel ook Lang zullen we leven) programmeert in Sonic Pi: Bits, Beats, Bytes & Bots
- Hier vind je de opdracht waarin je Jingle bells programmeert in Sonic Pi: Bits en Bells
Sonic Pi heeft een groot aantal syntheziserklanken ingebouwd, waarvoor je allerlei parameters kunt instellen. Wil je meer weten over hoe synthesizers werken en wat al die parameters betekenen? Volg dan eens de volgende on-line training: Learning Synths (of Learning Music als je meer wilt weten over muziek maken in het algemeen)
De programmeertaal die je in Sonic Pi gebruikt is gebaseerd op Ruby. Er is ook een pagina op Wikipedia over Ruby: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruby_(programmeertaal).
Digitale kunst maken
De opdracht van de CoderDojo over bewegende digitale kunst vind je hier.
Apps bouwen
App Inventor van het MIT (bedenkers van Scratch) is een programma waarmee je Android apps kunt bouwen in een Scratch-achtige omgeving. Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo’s over App Inventor: App Inventor
Games ontwerpen
Met PuzzleScript kun je logische puzzelspellen ontwerpen en spelen. Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo’s over PuzzleScript: Puzzelgames maken
Met Unity kun je 2D- en 3D-werelden ontwerpen, bijvoorbeeld om een platform game te bouwen. Hier vind je de informatie van de CoderDojo over Unity: 2D games met Unity
Een klein aantal Unity-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:
3D ontwerpen
TinkerCAD
Met TinkerCAD kun je 3D objecten ontwerpen die je door een 3D-printer kunt laten afdrukken.
- Presentatie over 3D ontwerpen met TinkerCAD en 3D printen
- Instructies om in te loggen bij TinkerCAD
- Opdrachten met TinkerCAD (website van CoderDojo KopGroep)
BlocksCAD
Met BlocksCAD kun je 3D objecten ontwerpen met blokken, net zoals Scratch.
We hebben ook nog een opdracht voor een Kerstboom met BlocksCAD.
Blender
Ook met Blender kun je 3D objecten ontwerpen. Een aardig aantal Blender-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:
Unity
Tenslotte kun je ook 3D objecten (en nog veel meer!) ontwerpen met Unity. Een klein aantal Unity-projecten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:
Cyber security
Wil je beginnen met HackShield of ermee verder gaan? Je vindt de startpagina van HackShield hier.
Ontdek
We hebben een speciale ontdekpagina, waarop je onderwerpen vindt die nog niet in een CoderDojo zijn langs gekomen, maar misschien wel interessant zijn voor een volgende CoderDojo of gewoon om zelf thuis of op school mee aan de slag te gaan: https://coderdojo-leiden.nl/ontdekpagina.