Materiaal

Op deze pagina vind je links naar materiaal dat in eerdere edities van CoderDojo Leiden is gebruikt. Zo kun je makkelijk een opdracht terugvinden waaraan je al begonnen bent, maar nog niet klaar mee bent.

micro:bit

De micro:bit is een kleine programmeerbare computer, ontworpen om leren en onderwijzen gemakkelijk en leuk te maken. Een oudere Nederlandse versie van de micro:bit website vind je op https://archive.microbit.org/nl/

  • Hier vind je onze eigen leerlijn voor micro:bit: Leerlijn micro:bit met bijbehorend stickervel
  • Hier vind je de opdracht waarin je een sneeuwbol nabootst op een micro:bit: Bits en Bells
  • Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo die over micro:bit ging: micro:gebit

Een flink aantal micro:bit-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:

Veel informatie en projecten voor de micro:bit vind je ook op de microbit101 website:

mBot

De mBot is een simpel te programmeren robot. Voor het programmeren gebruik je de mBlock-omgeving. De Windows-versie van mBlock download je hier. Een korte inleiding tot de mBot met oefeningen die in eerdere CoderDojo’s gebruikt zijn vind je hier.

Scratch

Scratch is een visuele programmeertaal waarmee je je programma’s bouwt door blokken aan elkaar te klikken. Er is ook een pagina op Wikipedia over Scratch: https://nl.wikipedia.org/wiki/Scratch_(programmeertaal).

Een leuke opdracht om de basis van Scratch te leren is onze Scratch escaperoom.

Een hoop Scratch-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:

En natuurlijk staan er Scratch-opdrachten op de website van de internationale CoderDojo stichting:

En ook nog op de website van Code Club:

Python

Python is een script-programmeertaal die onder andere veel gebruikt wordt om de Raspberry Pi te programmeren. Hier vind je onze eigen Python workshop.

Een hoop Python-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:

Ook op de website van Code Club vind je een hoop Python-opdrachten:

Er is ook een Scratch-achtige programmeeromgeving voor Python genaamd EduBlocks.

De beginselen van Python kun je ook spelenderwijs leren in CodeCombat en Ozaria.

JavaScript

JavaScript is dé programmeertaal om websites interactief te maken. Er is ook een pagina op Wikipedia over JavaScript: https://nl.wikipedia.org/wiki/JavaScript.

De beginselen van JavaScript kun je ook spelenderwijs leren in CodeCombat en Ozaria.

Website bouwen

Websites kun je bouwen met HTML (voor de inhoud) en CSS (voor de opmaak). Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo’s over HTML en CSS:

Voor een nog mooiere opmaak kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Bootstrap. Hier vind je de opdracht van de CoderDojo over Bootstrap: Websites bouwen met Bootstrap

Heb je hulp nodig bij het schrijven van HTML en CSS of met het gebruik van Bootstrap? Kijk dan eens op de website van W3Schools:

Een hoop HTML/CSS-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:

Muziek maken

Sonic Pi is een programma waarmee je muziek maakt door te programmeren. Je kunt er zelfs live mee optreden en tijdens het optreden je muziek aanpassen!

  • Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo over Sonic Pi: Beats ’n Bytes.
  • Hier vind je de opdracht waarin je Happy birthday (en eventueel ook Lang zullen we leven) programmeert in Sonic Pi: Bits, Beats, Bytes & Bots
  • Hier vind je de opdracht waarin je Jingle bells programmeert in Sonic Pi: Bits en Bells

Sonic Pi heeft een groot aantal syntheziserklanken ingebouwd, waarvoor je allerlei parameters kunt instellen. Wil je meer weten over hoe synthesizers werken en wat al die parameters betekenen? Volg dan eens de volgende on-line training: Learning Synths (of Learning Music als je meer wilt weten over muziek maken in het algemeen)

De programmeertaal die je in Sonic Pi gebruikt is gebaseerd op Ruby. Er is ook een pagina op Wikipedia over Ruby: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruby_(programmeertaal).

Digitale kunst maken

De opdracht van de CoderDojo over bewegende digitale kunst vind je hier.

Apps bouwen

App Inventor van het MIT (bedenkers van Scratch) is een programma waarmee je Android apps kunt bouwen in een Scratch-achtige omgeving. Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo’s over App Inventor: App Inventor

Games ontwerpen

Met PuzzleScript kun je logische puzzelspellen ontwerpen en spelen. Hier vind je de opdrachten van de CoderDojo’s over PuzzleScript: Puzzelgames maken

Met Unity kun je 2D- en 3D-werelden ontwerpen, bijvoorbeeld om een platform game te bouwen. Hier vind je de informatie van de CoderDojo over Unity: 2D games met Unity

Een klein aantal Unity-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:

3D ontwerpen

TinkerCAD

Met TinkerCAD kun je 3D objecten ontwerpen die je door een 3D-printer kunt laten afdrukken.

BlocksCAD

Met BlocksCAD kun je 3D objecten ontwerpen met blokken, net zoals Scratch.

We hebben ook nog een opdracht voor een Kerstboom met BlocksCAD.

Blender

Ook met Blender kun je 3D objecten ontwerpen. Een aardig aantal Blender-opdrachten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:

Unity

Tenslotte kun je ook 3D objecten (en nog veel meer!) ontwerpen met Unity. Een klein aantal Unity-projecten zijn te vinden op de website van Raspberry Pi:

Kunstmatige intelligentie

Machine learning is een vorm van kunstmatige intelligentie. Je vindt hier onze presentatie uit de CoderDojo over machine learning en de opdrachten staan hier.

Cyber security

Wil je beginnen met HackShield of ermee verder gaan? Je vindt de startpagina van HackShield hier.

Ontdek

We hebben een speciale ontdekpagina, waarop je onderwerpen vindt die nog niet in een CoderDojo zijn langs gekomen, maar misschien wel interessant zijn voor een volgende CoderDojo of gewoon om zelf thuis of op school mee aan de slag te gaan: https://coderdojo-leiden.nl/ontdekpagina.

Specials

Hier vind je de pagina’s van de specials: